AUTO MOTO

Motobazar MOTOBAZAR MIRAMOTO
Největší regionální motobazar a eshop!

Ford Ranger: první jízdní dojmy

22.02.2007 - 15:20
Kdysi byl jen dělníkem, který neznal nic než dřinu. Dnes se chce vydat i do společnosti. Cesta vede za náročnými zákazníky, kteří začínali na osobních vozech a teď chtějí "něco většího".

 

Nový Ranger přijíždí na evropský trh z dalekého Thajska. Na rozdíl od svých větších soupeřů z dílen Mitsubishi, Toyoty nebo Nissanu, umí Ford, spolu s pokrevní sestrou - Mazdou BT-50 - nabídnout nejen mohutně působící a adekvátně drahé pick-upy, ale také modely s překvapivě nízkou cenou. V tomto ohledu se nabídka rozhodně nemění. Velké firmy působící v energetice, těžbě nerostných surovin, správy lesů a horští hoteliéři asi vědí o čem mluvíme. Právě sem totiž dosud dovážení Rangeři mířili. S novým modelem chce Ford uspět i proti luxusním lifestylovým pickupům s bohatou výbavou a cenou atakující sedmimístnou cifru.

Klasik s moderním kabátem
Nový Ford Ranger je dalším z pick-upů, které v poslední době vstoupily na český trh. Na rozdíl od mnoha dnešních SUV zůstává technika věrna desítky let respektovaným zásadám. Pro terén a vysoké užitečné zatížení je optimální volbou rámová konstrukce karoserie, tuhá hnací náprava vzadu a silný turbodiesel umístěný vpředu podélně. Právě to je také schéma, u kterého Ranger zůstal.

Moderní motor
Vrcholem techniky thajského světoběžníka je čtyřválcový motor Duratorq TDCi 2,5 l, který má pochopitelně přímé vstřikování paliva common-rail, přeplňování turbodmychadlem s variabilním nastavením rozvaděcích lopatek, ale také - v této kategorii méně obvyklou - dvojici vyvažovacích hřídelů. Ty se, spolu s pečlivě konstrukčně provedeným uložením a vibroakustickou izolací motoru, podílí na velmi nízké hladině hluku a vibrací od motoru za jízdy. Nízko položené maximum točivého momentu (330 Nm při 1800 ot./min) vyhovuje potřebám terénního využití i při běžné jízdě mimo město.

Vyšší točivý moment nových motorů TDCi si vyžádal zesílení osvědčené pětistupňové převodovky. Dvouhmotový setrvačník, trojitá synchronizace a série dalších vylepšení přispívají ke kultivovanějšímu projevu celého převodového ústrojí. Dráhy řazení jsou krátké téměř jako v běžných osobních automobilech.

Za normálních podmínek je točivý moment přenášen pouze na zadní nápravu. Pro jízdu v terénu či po kluzké vozovce může řidič zvolit pohon 4x4 a pro ty nejobtížnější podmínky je k dispozici i redukce. K lepšímu přenosu výkonu na površích s horší trakcí významně přispívá rovněž diferenciál se zvýšenou svorností.

Jízda
Když v Rangeru sedíte na místě spolujezdce vypadá vše prakticky stejně snadno jako v osobním autě. Za volantem si rychle všimnete, že k preciznosti řízení osobních Fordů Rangeru ještě mnoho schází. Vysvětlení však dává konstrukce převodky, kde místo rozšířeného pastorku a hřebenu obíhají kuličky... Máte-li zařazen pouze zadní pohon, snadno se na mokrém povrchu nebo v rychleji projížděné zatáčce dostaví náznak přetáčivého smyku... Mechanickou volbou pohonu všech kol (možno i za jízdy) se jízda zklidní, ale hnací ústrojí se projevuje prakticky totožně, přestože u konkurence bývá režim 4x4 provázen výraznějšími vibracemi a zvýšeným hlukem. I řidič, který obvykle neřídí takový druh automobilu, rychle najde meze, za které není vhodné se vydávat. Jízda mimo město pak ubíhá stejně pohodově jako s osobním automobilem. Alespoň tak se nám to jevilo na velmi kvalitních horských vozovkách a na dálnicích v okolí Insbrucku. Zde tuhá náprava neměla příležitost připomenout své koncepční nešvary a nutno uznat, že jí v tom u každého vozu pomáhalo zatížení živou hmotností dvou novinářů a 200 kilogramů písku na korbě.

Krásné počasí s teplotami vysoko nad bodem mrazu letos netrápí jen české hory, ale i vysokohorská střediska v Alpách. Na začátku března se sice ve 2000 metrech nad mořem lyžovalo, ale tenoučká vrstva sněhu na sjezdovkách a téměř dokonale vysušené horské silnice rychle zahnaly myšlenky na místa, kde by bylo možno využít redukované převody. Je jasné, že jejich využití se omezí na levnější verze, které budou sloužit profesionálům v náročných terénních podmínkách. Tam se uplatní také velkorysé nájezdové úhly (32° vpředu, 21° vzadu, přechodový úhel 28°) a světlá výška 205 mm.

Městské manévry zřejmě nebudou silnou stránkou, ale civilizovanost Rangeru pokročila, takže i do pick-upu dnes lze objednat zadní parkovací asistent. Snad abyste nárazník v podobě trubky osmicentimetrového průměru nepoužili proti okolním vozům.

Praktická stránka věci
...je u tohoto typu karoserie na vysoké pozici v žebříčku priorit. Ford nabízí hned tři různé karosářské varianty. Čtyřdveřový pětimístný Double Cab (na našich fotografiích) s největší kabinou, čtyřdveřový Super Cab, který si zachovává bezsloupkovou karoserii s vzadu uchycenými malými zadními dveřmi a dvoudveřový Regular Cab, který má dvě místa k sezení a jeden z největších nákladových prostorů ve své třídě.

Ford se chlubí zvýšením bočnic nákladového prostoru o 60 mm, které pomohlo zvýšení přepravní kapacity na korbě. Užitečné zatížení nového Rangeru činí plných 1100 kg, maximální hmotnost přívěsu je tři tuny. Zadní čelo bylo navrženo tak, aby s ním mohl snadno manipulovat i dělník se silnými rukavicemi.

V interiéru najdeme přístrojový štít, jehož grafika je shodná pro Mazdu i Ford a jednoznačně prozrazuje, že tento díl dodává Mazda. Praktickým detailem je velký výsuvný stolek v přístrojové desce před spolujezdcem. Nelíbilo se nám ovládání ruční brzdy pákou ve tvaru hole pro starce, protože při zajištění vozidla páka překáží právě v tom místě, kudy potřebuje řidič vyprostit pravou nohu. Nastupování na zadní sedadla není tak pohodlné jako na ta přední, protože druhé dveře jsou poměrně krátké. S místem a komfortem vzadu je to podobné.

Pro osobní - lifestylově orientovanou verzi XLT - je dodávána sada prvků výbavy, která z užitkového vozu dělá požitkový. Patří sem mj. kožené čalounění sedadel a dveří, kůží potažený volant a hlavice řadicí páky, audio systém s přehrávačem CD/MP3, měničem na 6 CD, boční stupačky a sportovní rám na korbě z trubek z nerezavějící oceli, tři palubní přístroje pro off-road (kompas, sklonoměr, teploměr) atd.

Nabídka na českém trhu
Ranger se na českém trhu prodává výhradně s pohonem všech kol. Výbava nejlevnějších verzí Single Cab je až překvapivě rozsáhlá. Nemusíte se bát o rádio s CD a MP3 přehrávačem, klimatizaci, dva airbagy, dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládaná přední okna nebo elektricky ovládané zpětné zrcátko na straně řidiče a spolujezdce. To vše je v ceně 629.900,-Kč bez DPH. Bohužel zde schází ABS i stabilizační systém.

Nejdražší provedení s dvojitou budkou Double Cab a luxusní sadou XLT Upgrade příjde na 864.990,-Kč. V tomto případě se nepřiplácí ani za metalický lak (běžně +13.100,-Kč).

Více informací a fotografie na Auto.cz

Ondřej Láník

DALŠÍ ZPRÁVY

Peugeot 107 1.0 12V – Český lev Peugeot 107 1.0 12V – Český lev

Ženevský autosalon 2009: Přehled očekávaných novinek Ženevský autosalon 2009: Přehled očekávaných novinek

Lexus RX 450h v Evropě: 0-100 km/h za 7,8 s, kombinovaná spotřeba 6,3 l/100 km

Opel doufá v budoucnost bez GM

Citroën C5 2.2 HDi vs. Ford Mondeo 2.2 TDCi vs. Honda Accord 2.2 i-DTEC - Bitva protikladů Citroën C5 2.2 HDi vs. Ford Mondeo 2.2 TDCi vs. Honda Accord 2.2 i-DTEC - Bitva protikladů

Škoda Octavia Combi 1,4 TSI (90 kW): První jízdní dojmy

VW Golf 1,9 TDI - Auf Wiedersehen

Mitsubishi Lancer Evolution - Nic pro extrémisty?

Jaguar XF 2.7d - Darwinovi navzdory

Český trh v srpnu 2008: Pořadí značek

 
INZERCE ZDARMA

Inzerujte v našem jednoduchém inzertním systému. Stačí vyplnit pár položek a odeslat data na náš server.
Neváhejte a inzerujte zdarma!

STÁHNĚTE SI LISTOPADOVÝ VÝTISK

 

Archiv:
leden | únor | březen | duben
květen | červen | červenec | srpen
září | říjen | listopad | prosinec

Náklad: 100.000 ks

Distribuce po jižních Čechách zdarma!

  • České Budějovice
  • Český Krumlov
  • Jindřichův Hradec
  • Písek
  • Prachatice
  • Tábor
  • ... a další

Máte zájem přispívat na náš server? Kontaktujte nás na e-mailové adrese zpravy@ceskenovinky.cz



TEXTOVÁ REKLAMA:
Dopravně obchodní centrum Mercury
Kongresové centrum Praha
Bazénové vysavače
Kongresové centrum
Elektrospotřebiče
Maturitní plesy
Ubytování Český Krumlov
Prodej uhlí
Ubytování na Šumavě
Mimibazar
Otáčivé hlediště Český Krumlov
Hotely a penziony
Klempířství České Budějovice
Land Rover náhradní díly
Bioplynová stanice
Ubytování v centru města České Budějovice
Dragster EuroGames - MOTOMEJDAN Bechyně
Tvorba webových stránek
Ubytování Lipno
ZEPHYR EXCELENT URBAN PUB Fotoobrazy

Hotel u Solné brány nabízí catering v Českých Budějovicích, ale dokáže i Český Krumlov, Tábor nebo Písek.

 
Aukce
 
Ochranné pomůcky
 

  Jižní Čechy a Šumava
Biologická likvidace odpadu
Tvorba www stránek
Maturitní plesy On-line
Reklama venku